Sunday, January 18, 2015

Kebanggaan Kita Hanyalah Pada telefon Bimbit, K-Pop, Rempit.....!

Anak tempatan lawan warga asing
Untuk sekian kalinya saya terus menaip perkataan 'warga asing' dalam ruangan ini. Kisah ini tidak ada kesudahannya sehingga kerajaan benar-benar tegas mengawal kemasukan pekerja asing sama ada yang memegang permit ataupun masuk secara haram.

Pendedahan beberapa media tempatan termasuk Utusan Malaysia berkenaan aktiviti rakyat asing merebut peluang ekonomi di negara ini dengan bekerja hampir di semua sektor dan berniaga, menunjukkan betapa orang kita hanya selesa dengan apa yang ada. Dapat lesen dan permit digadainya kepada warga asing. Sebab itulah banyak premis perniagaan di ibu kota dijaga atau sudah dimiliki oleh warga asing.

Kata A. Hadi dalam e-melnya kepada saya, penyakit ini bukan sahaja ‘hak eksklusif’ orang Melayu malah turut berjangkit kepada kaum lain. Buktinya warga asing mula menguasai perniagaan Chinatown di Jalan Petaling dan Plaza Low Yat dekat Bukit Bintang, Kuala Lumpur yang selama ini diketahui umum sebagai kawasan peniaga Cina. Sudahlah begitu, para majikan pula kini begitu ketagih kepada buruh murah dari luar. Membiarkan perkembangan ini, A. Hadi percaya satu hari nanti anak-anak Melayu yang berkelulusan SPM pun mungkin sukar bersaing dengan pekerja asing di sektor perkilangan.

Jika dahulu, kedai-kedai 24 jam mengupah remaja tempatan sebagai juruwang sambilan atau tetap, kini bukan sahaja KK Mart malah 7 Eleven turut menggaji juruwang warga asing. Warga Nepal (Gurkha) pun sudah diambil bekerja dalam sektor perkhidmatan itu yang sebelum ini hanya dikhususkan bekerja sebagai pengawal keselamatan.

Kalau kita ke restoran dan HOTEL, berpuluh-puluh warga Myanmar dan Bangladesh yang melayan dan menyajikan makanan ke meja kita. Mana perginya budak-budak lelaki dan perempuan tempatan yang berkelulusan sijil perhotelan? Adakah rakyat Malaysia terutamanya anak-anak Melayu begitu malas sehingga bukan sahaja tidak mahu bekerja di tapak pembinaan dan ladang kelapa sawit malah tidak mahu bekerja di tempat berhawa dingin? Tiada maknanya kerajaan berjaya mewujudkan banyak peluang pekerjaan jika rakyat kita tidak mendapat manfaat.

Apabila warga asing menguasai semua sektor pekerjaan maka tinggallah anak-anak Melayu menjadi mat rempit, kaki ragut dan mat dadah, mat ketum dan sebagainya. Berpesta dan bersuka-ria tanpa had siang malam, sedangkan warga asing bertungkus-lumus membangunkan negara kita. Mereka memang rajin bekerja dan berani merebut apa sahaja peluang di depan mata. Kata A. Hadi, jika beginilah keadaannya tidak mustahil pada tahun 2020 mereka pula jadi ‘tuan’ di negara kita ini manakala orang Melayu jadi kuli.

No comments:

Post a Comment