Sunday, April 28, 2013

Salahkah Jika Melayu Kaya dan Berjaya?

PRU-13: Nurul Izzah ikut jejak DAP, hentam Syed Mokhtar
KUALA LUMPUR-Tokoh korporat terkemuka bumiputera, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary tidak bertanding di mana-mana kerusi Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13.

Namun, Syed Mokhtar yang banyak menabur bakti kepada agama, bangsa dan negara tidak terlepas daripada menjadi mangsa serangan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar.

Calon PKR bagi Parlimen Lembah Pantai itu mengulangi tindakan DAP apabila mempertikaikan kejayaan Syed Mokhtar dalam pelbagai bidang ekonomi di negara ini.

"Sekarang sebahagian besar duit kita ini diguna untuk kroni. Daripada gula yang kita minum dengan kopi, bagi dekat kroni Syed Mokhtar," katanya ketika menyampaikan ceramah di hadapan kira-kira 50 penyokong pembangkang di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Seri Anggerik, Jalan Klang Lama di sini malam tadi.

Nurul Izzah juga seolah-olah cemburu dengan pencapaian Syed Mokhtar apabila mengaitkan syarikat-syarikat milik usahawan bumiputera itu seperti Malakoff Corporation Bhd., DRB-Hicom Bhd. dan MMC Corporation Bhd. dengan amalan kronisme.

Anak perempuan kepada Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu mungkin terlupa Syed Mokhtar banyak membantu golongan kurang berkemampuan menerusi Yayasan Al-Bukhary dan Kompleks Al-Bukhary di Alor Setar, Kedah.

Selain itu, Syed Mokhtar membantu ramai pelajar miskin yang cerdik daripada negara-negara yang umat Islam adalah kumpulan minoriti melalui program Biasiswa Al-Bukhary.

Muzium Kesenian Islam yang dikendalikan oleh Yayasan Al-Bukhary memainkan peranan penting dalam usaha mengembangkan seni dan budaya Islam malah Syed Mokhtar turut menyumbang kepada pembinaan berpuluh-puluh masjid di Malaysia. - UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment