Sunday, February 17, 2013

Keamanan Nikmat Paling Besar

Islam anjur umat sentiasa buat penambahbaikan terhadap sistem keselamatan
Memelihara keamanan adalah kewajipan setiap individu, sementara menyusun dan menguruskan sistem keselamatan dengan baik adalah satu tuntutan yang dianjurkan Allah SWT. Ia bertujuan memastikan keselamatan, kestabilan dan kesejahteraan sesebuah negara sentiasa terjamin.

Sementara mencipta permusuhan adalah perkara yang dilarang. Sabda Baginda SAW: “Sesungguhnya lelaki yang paling dibenci Allah ialah yang paling gigih dalam mencetuskan permusuhan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Baginda SAW: “Tiada seorang pun yang meneguk satu tegukan yang lebih agung pahalanya daripada tegukan berupa kemarahan yang ditahannya semata-mata mengharapkan keredaan Allah Taala.” (Riwayat Ibnu Majah)

Oleh itu, Islam menganjurkan umatnya sentiasa melakukan penambahbaikan terhadap sistem keselamatan terutama dalam sebuah negara aman sebagai persediaan menghadapi sebarang kemungkinan.

Institusi yang menjaga keamanan mestilah peka kepada setiap situasi dan sentiasa mengemaskini sistem mengikut teknologi semasa. Institusi keamanan sudah wujud sejak zaman sahabat lagi.

Pasukan jaga keamanan awam
Saidina Umar mengadakan penyusunan semula pentadbiran beliau dengan mewujudkan sebuah pasukan untuk menjaga keamanan awam. Saidina Umar juga terbabit secara langsung apabila sentiasa berjalan pada waktu malam bagi memastikan penduduk awam berada dalam keadaan baik.

Begitu juga pada masa kerajaan Umayyah dan Abbasiah yang membentuk satu pasukan disebut ‘sahibus syurtah’ (kepolisan). Kerajaan Sepanyol pada masa itu menubuhkan ‘Sahibul Madinah’ atau pengawal bandar.

Kerajaan Melayu Melaka menjadikan Temenggong sebagai ketua keselamatan dengan bantuan hulubalang. Menunjukkan bahawa pasukan keselamatan bukan sesuatu yang asing dalam sesebuah negara yang dahagakan keamanan.

Ia bertepatan tujuan syariat bagi menjaga dan memelihara agama, akal, keturunan, nyawa dan harta. Mengutamakan keamanan adalah amalan mulia yang disifatkan oleh Allah sebagai satu nikmat sangat besar.

Firman Allah SWT: “Dan ingatlah nikmat Allah terhadapmu tatkala Allah menyatukan kamu selepas bermusuhan, lalu ditautkan hati kamu sehingga kamu bersaudara.” (Surah al-Imran, ayat 103)

Kita juga tidak dibenarkan bertemu musuh walaupun sekadar impian dan cita-cita. Sabda Baginda SAW: “Janganlah kamu bercita-cita untuk bertemu musuh. Mohonkanlah kesejahteraan. Jika ditakdirkan demikian, maka hendaklah kamu tetap dan bersabar. Ketahuilah syurga berada di bawah kilatan pedang.

Menunjukkan Islam tidak pernah menggalakkan permusuhan serta peperangan kerana sejarah membuktikan pertumpahan darah bukan pilihan utama. Hatta mengucapkan perkara yang mencetuskan provokasi juga dilarang.

Daripada Abu Hurairah, katanya Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seseorang berkata, ‘Celakalah mereka!’ maka orang itu yang paling celaka.” (Riwayat Muslim)

Bagaimanapun, kemungkinan berlakunya pertembungan atau peperangan adalah tidak mustahil disebabkan terhakisnya sifat sabar dalam kalangan manusia. Jika peperangan atau kekacauan tidak dapat dielakkan, maka pilihan kedua ialah memilih jalan mengecilkan ruang peperangan atau sesuatu kekacauan.

Ilmu usul fikah menganjurkan kita memilih mudarat yang lebih kecil berbanding mudarat yang besar seperti istilah ‘memilih yang ringan antara dua darurat’. Bagi menyediakan diri terhadap kemungkinan tadi, umat Islam disarankan bersedia dengan segala kekuatan bagi menghadapinya.

Pamer kekuatan
Mempamerkan kekuatan dengan tujuan mencetuskan kegerunan terhadap musuh seterusnya dapat mengelakkan peperangan dan pertumpahan darah.

Firman Allah SWT: “Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh Islam) dengan segala jenis kekuatan persenjataan yang dapat kamu sediakan daripada pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan musuh kamu serta musuh yang lain daripada mereka yang kamu tidak mengetahuinya sedang Allah mengetahuinya dan apa saja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu dan kamu tidak akan dianiaya.” (Surah al-Anfaal, ayat 60)

Menunjukkan persediaan bagi menghadapi sebarang kemungkinan terhadap keselamatan negara adalah satu daripada perintah Allah SWT.

Sabda Baginda SAW: “Tiada seorang pun yang meneguk satu tegukan yang lebih agung pahalanya daripada tegukan berupa kemarahan yang ditahannya semata-mata mengharapkan keredaan Allah Taala.” (Riwayat Ibnu Majah)

Jika wasiat Baginda SAW ini dapat dipraktikkan, maka peratus kerosakan dan kehancuran akan dapat dikurangkan. Mencipta dan mencari permusuhan adalah bertentangan dengan agama Islam.

Oleh : Zamanuddin Jusoh 

No comments:

Post a Comment