Monday, September 10, 2012

Komunikasi Kunci Penting Raih Kepuasan Seksual


BICARA mengenai hubungan seksual bersama pasangan dengan selesa tidaklah semudah yang dibayangkan banyak orang. Jalur komunikasi dan penyampaian yang tepat menjadi salah satu kunci untuk meraihnya.

Kajian baru mendapati, keselesaan dan komunikasi seksual secara langsung berkaitan dengan kepuasan seksual. Orang yang bercakap lebih selesa tentang seks juga lebih mungkin untuk melakukannya ketika berhubungan seks. Demikian hasil kajian yang ditemui.

Meskipun demikian, perbezaan itu tidak sepenuhnya menjelaskan bahawa cerewet dalam berhubungan seksual lebih bahagia dengan kehidupan erotis mereka.

"Bahkan, jika anda mempunyai sedikit masalah dengan komunikasi, yang mempengaruhinya bukanlah anda berkomunikasi atau tidak, tetapi juga secara langsung mempengaruhi kepuasan hubungan itu sendiri, "kata penyelidik Elizabeth Babin, seorang ahli komunikasi kesihatan di Cleveland State University Ohio.

Berbicara mengenai seksualiti
Bagaimana orang bercakap tentang seks merupakan topik penting bagi para penyelidik kesihatan masyarakat. "Komunikasi merupakan kunci untuk mempunyai hubungan seksual yang menyenangkan," kata Babin.
Dia juga menambah, kajian kecil telah menyiasat apa yang membuat orang berbicara tentang suka dan tidak suka selama mereka berhubungan seksual.

"Dalam rangka meningkatkan kualiti komunikasi, kita juga perlu mencari tahu mereka berkomunikasi dan mereka tidak berkomunikasi, "katanya, seperti dikutip dari Huffington Post .

No comments:

Post a Comment