Friday, September 23, 2011

3 Buah Pulau Di Sabah Bukan Hak Milik Kerajaan negeri?

Ingatkan kepulauan di pesisiran Sabah ini ada lah hak milik kerajaan melalui skim taman-taman negara. Namun apa yang dilapurkan baru-baru ini, 3 kepulauan di sini, ia itu; Mengalum, Pandanan dan Montukod.

Sejak bila pulau-pulau ini di wartakan untuk kepunyaan perseorangan, mungkin kebanyakan dari rakyat Sabah tidak tahu sehingga lah ia nya di promokan melalui internet untuk dijual.

Menurut sebuah akhbar tempatan semalam dipetik melaporkan bahawa Pulau Mengalum yang terletak di luar pantai Kota Kinabalu seluas 101 hektar ditawarkan pada harga AS$18 juta, Pandanan dekat Semporna (empat hektar) AS$2 juta dan Montukod, kira-kira satu kilometer di luar Kinarut (kira-kira tujuh hektar) dengan harga AS$11.266 juta.

•Dalam pada itu, dikatakan Kerajaan Sabah akan melindungi kepentingannya dalam isu cadangan menjual tiga buah pulau di perairan negeri ini kepada orang asing menerusi iklan internet.

•Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur negeri, Datuk Osman Jamal (gambar kanan) berkata, kerajaan negeri sememangnya mengetahui iklan penjualan tiga pulau berkenaan iaitu - Mengalum, Pandanan dan Montukod tetapi tidak boleh menghalangnya kerana pulau-pulau berkenaan adalah milik persendirian.

•"Bagaimanapun, pemilik pulau mesti terlebih dahulu mendapat kelulusan Pemungut Hasil Tanah sebelum boleh menjual tanah mereka," katanya kepada pemberita.

•Osman berkata, Pulau Mengalum adalah milik sebuah syarikat dengan hak milik pajakan negara (CL), Montukod adalah hak milik pajakan negara dan peribumi manakala Pandanan diberi secara hak milik CL.

Mungkin dimasa akan datang, kita pasti dikejutkan lagi dengan aktiviti penjualan pulau-pulau sapertimana yang berlaku sekarang ini. kerana seadanya, terdapat maseh banyak lagi pulau-pulau dipersekitaran negeri Sabah masa kini.

Dalam isu ini, rakyat Sabah hanya sekadar menunggu, mendengar dan melihat hak-hak ‘heritage’ mereka di jual beli dipasaran dunia. Dalam artikata yang lain.
 'negeri ku milik orang'.

Sumber : Agensi

No comments:

Post a Comment