Friday, June 28, 2019

Agenda Memperkasa Bangsa

Orang Melayu berjaya dipinta bantu agenda memperkasa bangsa
Orang Melayu yang telah berjaya dari segi kerjaya dan bidang perniagaan diharap dapat membantu agenda pendidikan bangsa sebagaimana diperjuangkan Universiti Teknologi Mara (UiTM) selama 63 tahun ia ditubuhkan, bermula tahun 1956.

Naib Canselor UiTM, Prof. Emeritus Dr. Mohamad Azraai Kassim, pusat pengajian itu sendiri mempunyai jutaan alumni yang berjaya dan mempunyai kekuatan ekonomi untuk menyumbang kepada anak-anak bangsa di UiTM.

“UiTM adalah tonggak penting kepada kejayaan orang Melayu dalam bidang pendidikan hingga berjaya mewujudkan anak-anak Melayu yang berjaya dalam bidang profesional dan menjadi usahawan.

“Justeru kita mengadakan bengkel hari ini dengan harapan kita dapat menghasilkan resolusi bagaimana kita boleh melestarikan pencapaian bumiputera dari sudut ekonomi dan pendidikan, “katanya kepada Utusan Malaysia selepas merasmikan Bengkel Memperkasa Kecemerlangan Bumiputera di sini hari ini.

Azraai berkata, sumbangan daripada alumni dalam bentuk wakaf wang tunai kepada UiTM misalnya, mampu memperkasakan agenda pendidikan secara lebih menyeluruh.

Mengulas mengenai kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berhubung isu tongkat dan integriti, beliau memberitahu kedua-dua perkara tersebut perlu diubah dalam lanskap pendidikan di negara kita khususnya di UiTM.

“Bagi memastikan kelangsungan bangsa Melayu malahan untuk menjadikan kita lebih cemerlang kita perlu mempertingkatkan nilai integriti, jati diri, disiplin, daya juang dan mengangkat falsafah keilmuan ke tahap lebih tinggi. Dalam jangka masa panjang kita berazam untuk mengikis persepsi UiTM sebagai tongkat orang Melayu dan kita buktikan kita mampu bersaing dengan bangsa lain.

“Apa yang lebih penting graduan kita yang telah berjaya dan mempunyai kemampuan kewangan untuk kembali menyumbang kepada UiTM bagi memastikan kita tidak lemah di bumi sendiri kerana hanya kita boleh mengubah masa depan bangsa kita,” katanya. - UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment