Sunday, March 13, 2016

Nilai-Nilai Lee Kuan Yew Sedang Terhakis




















Gambar ini dirakamkan di hadapan Pasar Geylang Serai di Joo Chiat Road Singapura pada kira-kira jam 9 pagi 6 Mac 2016. Orang yang lalu lalang tidak mempedulikan seorang manusia terbaring samaada dia tertidur,pengsan atau telah mati atau disinilah tempat rehatnya pada setiap hari maka dia tidak dipedulikan lagi.

Jika anda telah jalani sejarah Singapura pimpinan Lee Kuan Yew (LKY)dari sejak awal yang bersiri tindakan dramatik, keras, tegas, pintar dan berani untuk membentuk masyarakat dan negara Singapura yang maju, kuat, bersih, berdisplin, setia, moden dan terpelajar maka sekarang anda akan dapat mengenali hakisan nilai-nilainya samaada dengan disedari oleh pemerintah atau pemerintah tidak lagi dapat mengawalnya seperti dahulu.

Rakyat Singapura keturunan Cina sendiri merasa tidak senang kerana keruntuhan ini yang berlaku kerana pendatang asing dari negara besar China telah menjejaskan maruah Cina tempatan.

Pendatang asing dari China bekerja sebagai pembantu kedai dan lain-lain kerja bertaraf rendah, tidak sahaja pelayan di restoran-restoran orang Cina tetapi juga di restoran- restoran mamak dan di kedai-kedai makan Melayu, umpamanya di Zam Zam Restoran di Arab Street atau di kedai-kedai makan Melayu di Geylang Serai.

Majoriti rakyat keturunan Cina Singapura dikenali sebagai pekerja kolar biru atau golongan profesional. Mereka hanya mahu menjadi "Taukeh" atau" Tuan".

Orang-orang Malaysia seolah-olah tidak percaya apabila pembawa makanan kepada mereka di restoran Melayu atau mamak di Singapura terdiri dari orang Cina.

Seperti anak-anak Melayu di Malaysia tidak mahu menjadi pekerja atau pelayan di kedai mamak atau Cina maka demikianlah juga Cina rakyat Singapura.

Bagaimanapun mereka terpaksa menerima keadaan ini seperti kita terpaksa menerima pekerja-pekerja dari Indonesia kerana kita mahu menjadi "Raja"

Kita mudah mengenali pendatang asing dari Cina di Singapura. Kebanyakan mereka tidak tahu berbahasa Inggeris, berbasikal sehingga tiga orang, membawa anak dan isteri melintas jalan tanpa mengikut peraturan.

Sekarang di tepi-tepi jalan di Singapura juga terdapat peniaga-peniaga haram yang menjual berbagai barangan dan juga pakaian murah. Mereka akan lari bila diserbu polis tetapi datang kembali ke tempat yang sama bila polis tiada. Ini saya lihat sendiri dalam perjalanan dengan teksi di jalan menuju ke Geylang Serai.

Kedai-kedai mamak juga bebas meletakkan kerusi meja makan di luar restoran, di lorong-lorang atau laman penjalan kaki seperti kedai-kedai mamak di Malaysia.

Tidak ramai perkerja Indonesia atau Bangladhesi di Singapura. Tentunya kepimpinan negaranya mempunyai pertimbangan dari segi keselamatan, ekonomi dan juga motif politik dalam mengutamakan pengambilan pekerja asing dari India dan China. Mereka akhirnya akan diberikan permastautin tetap dalam proses menjadi rakyat Singapura. Jumlahnya telah berjuta.

LKY sering mengingatkan rakyat Singapura bahawa mereka berada di tengah-tengah Nusantara Melayu.

Kajian dan rujukan secara terperinci perlu dibuat untuk memperkatakan pekara ini tetapi tulisan ini sekadarkan untuk memberitahu apa yang saya lihat bahawa kemasukan pendatang asing dari China ke Singapura sedang menghakiskan beberapa kualiti yang mahu dijadikan keagungan imej Singapura oleh LKY.

Bagaimanapun harus diingatkan LKY sendiri pun sebelum meninggal telah ber sikap pragmatik, bertolak ansur dengan nilai-nilai yang mahu ditegakkannya demi untuk survival Singapura walaupun beliau telah menyatakan akan bangun dari kuburnya kiranya dasar-dasar asas yang diletakkannya diganggu gugat.

Beliau telah membenarkan perjudian dan kebudayaan kuning (pelacuran dan sebagainya) di Singapura.

Beliau telah membangunkan Singapura dengan tangan besi dari pekara kecil hingga sebesar-besarnya termasuklah tidak mahu budaya Cina mendominasikan Singapura. Beliau mengharamkan pembakaran gaharu dan perarakan mayat, menghukum keras mereka yang berludah dan membuang sampah di merata tempat, menyebat orang asing yang menconteng Singapura (Grafitty) dan mengotorkannya dengan chewing gum.

Demikian hakikat dunia, pengalaman menjadikan manusia pragmatik dan bertolak ansur tetapi yang terpenting kepimpinan negara berjaya meletakkan negara dan majoriti besar rakyatnya mengenali dan berpegang terus kepada nilai-nilai yang baik yang telah membawa perubahan besar dalam membahagiakan kehidupan mereka sebagai bangsa yang maju, makmur dan bermaruah.

Betapa pun cuba dibangkitkan kesilapan LKY tetapi Singapura tetap lebih menonjol sebagai sebuah negara maju yang terbina kejayaan atas nilai dan asas-asas yang teruji dan terbukti benar. - zamkata.blogspot.my

No comments:

Post a Comment