Friday, March 9, 2012

Cara-Cara Sederhana Temukan Kebahagiaan

KEBAHAGIAAN sifatnya sangat sederhana namun banyak orang yang sulit mewujudkannya. Padahal perkara yang kecil atau mudah sekalipun, kebahagiaan juga dapat diwujudkan.

Anda harus mencintai diri sendiri sebelum anda mencintai orang lain. Kalimat ini memang terdengar klise, namun benar adanya.Sebab, terdapat hubungan yang saling berkaitan antara kecintaan terhadap diri sendiri dengan kebahagiaan anda. Oleh itu, temukanlah kebahagiaan anda dengan melakukan beberapa hal seperti di bawah ini……

Kelilingi diri anda dengan orang-orang positif
Bergaulah dengan orang-orang yang berfikiran positif. Elakkan pergaulan dengan orang yang membawa anda ke dalam keadaan negatif dan sering mengeluh. Tenaga positif sukar menular ke dalam diri anda apabila anda sering gelisah.

Bersyukur
Selalu merasa kekurangan dari ketidakselesaan dalam bekerja dan menganggap buruk bentuk tubuh akan membawa anda ke dalam keadaan kesuraman. Untuk mengelakkan hal tersebut, syukurilah segala sesuatu yang anda miliki saat ini. Cara terbaik untuk melakukannya adalah tuliskan segala sesuatu yang anda miliki di dalam buku nota. Tuliskan apapun yang membuat anda merasa beruntung. Setelah anda melakukan hal ini selama beberapa hari, anda akan terkejut melihat semua hal yang terjadi pada anda. Lihat, ternyata banyak kebahagiaan dan kejayaan yang telah anda raih selama ini.

Perhatikan kebiasaan anda
Pada titik tertentu, anda perlu memberi perhatian yang lebih terhadap kebiasaan unik yang membuat anda tampil berbeza daripada yang lain. Anda mungkin berfikir, rambut keriting atau hal unik lain membuat anda tampak aneh, tetapi sifat-sifat ini sebenarnya boleh membuat anda lebih menarik, unik dan layak mendapat perhatian. Belajarlah untuk menghargai hal tersebut dan anda boleh menarik lelaki yang menghargai anda kerana anda tampil dengan seadanya.

Bersedekah
Merasa tidak dihargai? Jangan! Keluarlah dan bantu orang-orang yang memerlukan pertolongan anda. Hal tersebut dapat dilakukan dengan berbagai cara seperti memberi bantuan untuk anak yatim piatu atau bahkan bergabung di dalam kegiatan sosial. Melakukan sesuatu yang positif dapat membantu anda memeroleh kebahagiaan.

Anonymous

No comments:

Post a Comment