Tuesday, July 26, 2011

Mengapa Negara Berkebajikan?

SUATU hal yang amat mengejutkan bagi perjuangan Pas adalah perubahan mendukung negara Islam ke arah mendukung negara berkebajikan. Umum mentafsirkan, ia adalah suatu strategi menyesuaikan diri dengan aliran perjuangan pakatan pembangkang menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13.

Sepatutnya perubahan yang harus berlaku adalah penyesuaian Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP terhadap maksud negara Islam yang seharusnya dilihat secara ketamadunan. Pas sangat memahami bahawa PKR memperjuangkan faham liberal dan pluralis dan tidak lagi bertunjang ke arah Melayu-Islam sebagai kekuatan teras.

DAP dengan pendekatan Malaysian-Malaysianya dengan orientasi sosialis-demokratnya tidak melihat agama itu relevan dalam proses bernegara. Cita-citanya adalah menjadikan pendekatan sosialis-demokrat sebagai jawapan terhadap perubahan Malaysia hari ini.

Apakah selama ini Pas tidak mempunyai keupayaan tinggi untuk memberikan kefahaman yang luas maksud negara Islam yang menyebabkan PKR dan DAP merasakan bahawa jalan perjuangan yang dibawa oleh Pas adalah rigid, sempit dan tidak mungkin dapat dilaksanakan dalam realiti politik Malaysia.

Keupayaan ulama Pas yang cenderung mengulangi retorik dan pendekatan yang amat tradisional menyebabkan Anwar Ibrahim cuba menekankan pentingnya faham liberal dan pluralis dikembangkan supaya ia relevan dengan suasana sosio-politik Malaysia kini.

Memperjuangkan negara Islam dalam kecenderungan memperkasa tamadun pada hemat penulis tidaklah salah. Kerajaan juga sedang melakukan pendekatan sebegini tanpa heboh-heboh tentang cita-cita negara Islam.

Sejarah Andalusia adalah bukti jelas bagaimana tamadun itu boleh tegak dan menjadi pelindung adil terhadap kehadiran kelompok Kristian-Yahudi. Kepimpinan Pas terdahulu tidak memiliki formula praktis bagaimana kelompok majmuk dapat disantuni supaya natijah perjuangan Islam membawa kebaikan kepada umat manusia.

Memang salah satu ciri penting negara Islam ialah mendukung maksud kebajikan yang luas. Kebajikan boleh ditafsirkan sebagai tema dalam orientasi sosialis-komunis dan ia juga dicanang oleh pihak kapitalis. Tetapi menjadi fokus negara berkebajikan sebagai landasan perjuangan, apakah ia sebagai pertanda mengecilkan lagi skop perjuangan Pas tanpa membawa sama pendekatan hukum dan syariah yang menjadi inti perjuangan Pas berdekad-dekad yang lalu.

Hal ini penting dijadikan isu kerana apa makna sebuah negara berkebajikan tanpa faktor syariah mendasarinya. Sweeden, Findland, New Zealand adalah antara contoh negara kebajikan yang memberi fokus tentang kebajikan rakyat tetapi fahamnya adalah liberal-sekular-demokratik.

Apakah ini menjadi landasan perjuangan Pas yang baru mengikut rentak PKR dan DAP supaya berlaku suatu sinergi politik sekadar ingin menumbangkan parti yang memerintah. Kalau namanya negara berkebajikan Kerajaan Malaysia sudah sekian lama menjadikan pendekatan ini sebagai agenda utamanya.

Apakah ini sebagai strategi untuk memberikan titik-kesamaan terhadap keperluan masyarakat majmuk untuk memenangi pilihan raya akan datang atau Pas tetap bertahan dengan kekuatan Islam sebagai sumber perjuangannya.

Kalau ini terjadi Pas semakin pragmatik dalam pendekatannya, meskipun mengorbankan prinsip fundamental perjuangan ke arah negara Islam dulunya. Kalau inilah hakikat yang diperjuangkan sejarah akan mengadili perjuangan Pas sebagai perjuangan yang tidak sampai ke hujung.

Ia terbantut di pertengahan jalan kerana hambatan-hambatan kuasa, dan melaksanakan dendam kesumat terhadap UMNO harus berlaku walaupun terpaksa menelan kembali label kafir, taghut, jahiliah yang telah sekian lama menjadi bahasa basahan mereka tanpa menyedari bahawa label sebegitu akan juga berpulang kepada mereka suatu hari nanti.

Oleh : Tok Ki

Pas Cukup Profesional Bohongi Rakyat

No comments:

Post a Comment