Ia adalah tindakan yang anda tidak sepatutnya nampak. Adakah ianya turut berlaku terhadap beberapa barangan di Malaysia?
Daripada kertas tisu tandas kepada yogurt dan kopi kepada kerepek jagung, pengeluar secara senyap-senyap mengecilkan saiz pakej tanpa menurunkan harga. Ia digelar ‘pengecutan’, dan semakin berkembang pesat di seluruh dunia.
Di Amerika Syarikat (AS) kotak kecil Kleenex kini mempunyai 60 tisu. Beberapa bulan lalu, ia mempunyai 65 helai. Yoghurt Chobani Flips telah menyusut daripada 5.3 auns kepada 4.5 auns.
Di United Kingdom, Nestle mengurangkan tin kopi Nescafe Azera Americano daripada 100 gram kepada 90 gram.
Di India, sabun pinggan mangkuk Vim telah menyusut daripada 155 gram kepada 135 gram.
‘Pengecutan’ bukan perkara baru, kata pakar. Tetapi ia berkembang pesat pada masa inflasi yang tinggi apabila syarikat bergelut dengan peningkatan kos untuk bahan, pembungkusan, buruh dan pengangkutan.
Inflasi harga pengguna global meningkat sebanyak 7 peratus pada bulan Mei, kadar yang mungkin akan berterusan hingga September, menurut S&P Global.
“Ia datang dalam gelombang. Kita kebetulan berada dalam gelombang pasang surut pada masa ini kerana inflasi,” kata Edgar Dworsky, seorang peguam bela pengguna dan bekas penolong peguam negara di Massachusetts yang telah mendokumentasikan ‘pengecutan’ di laman web Dunia Penggunanya selama beberapa dekad.
Dworsky mula melihat kotak-kotak yang lebih kecil di bahagian jualan bijirin pada musim gugur lalu, dan ‘pengecutan’ telah meningkat dari situ.
Dia boleh memetik berpuluh-puluh contoh, daripada kertas tandas Cottonelle Ultra Clean Care, yang telah mengecut daripada 340 helai setiap gulung kepada 312 helai, kepada kopi Folgers yang mengecilkan bekas 51 aunnya kepada 43.5 aun tetapi masih mengatakan ia akan menghasilkan sehingga 400 cawan . (Folgers mengatakan ia menggunakan teknologi baharu yang menghasilkan kacang yang lebih ringan.)
Dworsky berkata ‘pengecutan’ menarik minat pengeluar kerana mereka tahu pelanggan akan melihat kenaikan harga tetapi tidak akan menyemak berat bersih atau butiran kecil, seperti bilangan helaian pada segulung kertas tandas.
“Syarikat juga boleh menggunakan helah untuk menarik perhatian daripada mengecilkan saiz, seperti menandakan pakej yang lebih kecil dengan label baharu yang terang yang menarik perhatian pembeli,” katanya.
Sesetengah pelanggan yang menyedari pengecilan saiz berkongsi contoh di media sosial. Yang lain berkata penyusutan menyebabkan mereka mengubah tabiat membeli-belah.
Hitendra Chaturvedi, seorang profesor pengurusan rantaian bekalan di Carey School of Business, Arizona State University berkata beliau tidak terkejut lagi banyak syarikat sedang bergelut dengan kekurangan buruh dan kos bahan mentah yang lebih tinggi.
Tetapi dalam beberapa kes, keuntungan syarikat – atau jualan ditolak kos menjalankan perniagaan – juga meningkat dengan pesat, dan Chaturvedi mendapati perkara itu merisaukan.
Dia memberikan contoh Mondelez International, yang mengecilkan saiz coklat Cadbury Dairy Milk di U.K. tanpa menurunkan harga. – Agensi
No comments:
Post a Comment