nuffnang

Sunday, August 4, 2013

Aidilfitri: Antara Ibadat Dan Adat

DALAM tempoh beberapa hari lagi umat Islam seluruh dunia akan meraikan hari kemenangan iaitu Aidilfitri. Sudah pasti juga ketika ini ramai yang tidak sabar mahu pulang ke kampung bagi merayakan hari kemenangan ini.

Selepas sebulan berpuasa umat Islam merayakan Aidilfitri sebagai tanda kemenangan. Ibadat puasa sepanjang Ramadan diibaratkan suatu 'madrasah' atau sekolah yang mendidik jiwa umat Islam sepanjang sebulan berpuasa.

Bukan saja menahan lapar dahaga, malah juga mengekang hawa nafsu daripada merajai jiwa. Disiplin yang dipupuk oleh madrasah Ramadan ini amat kental kerana umat Islam bukan hanya berpuasa di hadapan orang, malah juga apabila bersendirian.

Inilah kejayaan Islam mendidik peribadi mulia dan amanah. Manifestasi kemuliaan Ramadan dapat dilihat daripada sudut amalan umat Islam seperti bersolat terawih, bersedekah, bertadarus al-Quran dan banyak lagi.

Hampir sebulan mengikuti institusi Ramadan, kini tiba pula masa untuk meraikan Aidilfitri. Amat rugilah orang yang langsung tidak mengambil pengajaran daripada falsafah Ramadan itu sendiri.

Jelas kegirangan dan kegembiraan tersemat dalam hati Muslimin dan Muslimat sekalian kerana kemenangan di hari yang mulia ini. Pelbagai persiapan diadakan bagi menyambut hari kemenangan itu. Pada kebiasaannya kanak-kanak yang paling gembira ketika hari raya.

Bagi yang merayakan Aidilfitri tanpa orang tersayang, perayaan ini masih tetap diteruskan memandangkan ia adalah tuntutan hukum syarak. Namun, sudah tentulah hiba di jiwa tidak dapat dielakkan ketika menyambutnya.

Mengunjungi pusara ibunda khususnya menjadi kemestian di hari lebaran ini. Walaupun yang pergi tidak akan kembali sebagai tanda ingatan sekalung doa dan bacaan ayat-ayat suci dititipkan kepada mereka. Saya sendiri akan berhari raya buat pertama kalinya tanpa bonda di sisi.

Dalam segi bahasanya, Aidilfitri bermakna kembali kepada fitrah. Kita sebenarnya kembali kepada fitrah iaitu suci dan bebas daripada dosa. Tatkala Aidilfitri, umat Islam suci daripada dosa kerana madrasah Ramadan membersih segala dosa kita.

Namun, tidak kurang juga kita yang kecundang dan gagal menjadi graduan madrasah Ramadan ini apabila mereka kembali kepada fitrah sebelum Ramadan iaitu sikap negatif terlalu obses dengan hawa nafsu dan meminggirkan ibadah kepada Yang Maha Esa.

Mereka kembali kepada kehidupan penuh dosa dan menindas golongan lemah, makan makanan yang tidak tentu halal haramnya dan daripada sumber yang diragukan.

Malah fitnah memfitnah, mengadu domba dan menuduh orang lain tanpa bukti dan siasatan juga telah menjadi norma dalam kehidupan mereka. Golongan ini adalah golongan yang sangat rugi kerana tidak mengambil iktibar daripada ajaran Allah.

Pada hari kemenangan ini, jangan dilupa golongan yang tidak bernasib baik. Semangat persaudaraan Islam mesti diutamakan di samping mengeratkan silaturahim sesama ummah. Golongan kurang bernasib baik ini juga berhak merayakan Aidilfitri seadanya.

Bagi yang pulang ke kampung, berhati-hatilah di jalan raya. Patuhi peraturan lalu lintas dan utamakan keselamatan. Moga-moga selepas berhari raya kita dapat kembali ke tempat kerja masing-masing dengan selamat.

Agama Allah memerlukan kita meneruskan perjuangan menegakkan kalimah-Nya di muka bumi ini sesuai dengan peranan sebagai khalifah.

Aidilfitri bukanlah semata-mata suatu adat, tetapi lebih kepada ibadat berasaskan sumber hukum yang jelas. Oleh kerana ia adalah suatu ibadat, hari besar ini wajar dipenuhi dengan ibadat yang dituntut Allah.

Ia tidak hanya ziarah menziarahi, tetapi mengeratkan silaturahim. Ia tidak hanya berborak-borak, tetapi menegakkan syiar dan dakwah Islamiah. Ia bukan juga hanya menyanyi kegembiraan, tetapi menambah zikir dan takbir kepada Yang Maha Esa.

Pemborosan dan pembaziran semata-mata bagi menyambut Aidilfitri sebenarnya adalah tergelincir daripada apa dianjurkan Islam. Islam menggalakkan umatnya merayakan hari kemenangan ini, tetapi dalam sukatan dan kadar tidak menjurus kepada pembaziran.

Alangkah baiknya jika wang lebihan itu digunakan bagi manfaat perjuangan Islam dan membantu golongan memerlukan.

Bicara Agama@utusan

Saturday, August 3, 2013

Persiapan Raya di Kampung Banjar

Seminggu sebelum raya, ibu sibuk membuat kuih.

‘Halua kastila, bahulu, kuih baqaq, talinga kaling, kambang guyang awan kuih galang’…Halua betik, baulu, kuih bangkit, kuih penderam, kuih ros dan kuih gelang.

Yang mula-mula dibuat ialah halua betik. Beranika bentuk direka (Bentuk cili, labah-labah dan bunga) sebelum betik-betik itu dicelur, tus dan masukan dalam bekas berisi air gula.

Kuih yang paling aku gemari pula ialah baulu. Sampai hari ini, aku tak boleh miss kuih baulu…pilihan pertama.

Sebelum ada telur ‘inject’, kami menggunakan telor ayam kampung yang jauh lebih kecil dari telur ayam bandar. Bila dah siap memang sedap dimakan tapi nak membuatnya, kus semangat.

Pagi-pagi lagi aku sudah kena perintah ‘kujak hintalo di gadur’ (pukul telor dalam bekas ala tempayan kecil). Memukul telur ni satu kerja remeh. Zaman dulu mana ada blender atau cake mixer. Semua kerja perlu dilangsaikan secara manual.

Ibu akan pecahkan telur dan masukkan dalam ‘gadur’. Tugasku hanya ‘mangujak’ (memukul) dengan besi ala spring bulat dengan lingkaran besar di bawah dan menirus kecil di atas. Di hujungnya ada pemegang kayu. Kalau ada yang mengambil profession sebagai tukang kujak, tak payah angkat besi, bahu dan lengan pasti berotot.

Bila tangan dah lenguh, terbuka juga mulut “Mak, dah cukup naik belum telur ni?” Jawapan diterima selalunya negatif. Cuba bayangkan satu jam non-stop ‘mangujak hintalo dalam gadur’. Bila telur dah cukup naik, ibu akan masukkan tepung berayak dan gula bertumbuk. Zaman dulu, tepung kena di ayak dulu kerana selalu terdapat ulat halus di dalam.

Bab membakar satu hal lagi. Merah biji mata kena asap meniup bara. Bara api di bawah dan di atas acuan tak boleh besar sangat dan tak boleh terlalu kecil nanti masaknya tak rata…separuh gelap (hangit) dan separuh putih kuning (belum masak).

Kuih baulu nampak mudah pembuatannya tapi kalau tak betul adunan, tu yang jadi keras macam jambu batu (terlebih gula) atau rasa hanyir telur (tak cukup kujak).

Kuih ‘baqaq’ satu lagi keistimewaan ibu dan masyarakat Banjar di kampung kami. Ada orang buat kuih bangkit baling ke dinding pun kuih tak pecah tapi kuih bangkit buatan ibu, masuk dalam mulut saja dah boleh ‘lanah’ (cair) tak payah kunyah kuat-kuat.

Kuih ‘talinga kaling’ (kuih penderam), ‘kambang guyang’ (kuih ros), semuanya memerlukan kepakaran dan tidak memerlukan bahan dari majerine.

Biasanya kuih muih yang dibuat ibu, belum raya dah separuh langsai. Raya pertama dan kedua, kuih tolak ke tepi kerana masih ada ketupat, kuah lodeh, sambal kacang dan rendang. Masuk minggu kedua, ‘saradaknya gin nyaman’ (serdaknya pun sedap).

Sehari atau dua hari sebelum raya, kakak sibuk menganyam ketupat - ketupat bawang dan ketupat sate. Ibu basuh dulu beras dan toskan sebelum dimasukkan ke dalam bekas yang sudah siap dianyam. Cara mengisi juga bukan sembarangan. Kalau terlebih beras, ketupat jadi keras dan peroi sebelah dalam, kalau terkurang, ketupat jadi benyek dan cepat basi. Ibu beri petua yang aku guna sampai hari ini…isi satu pertiga dan Insyaallah, ketupat jadi ‘just nice’.

Hari ini orang beli ketupat dalam plastik dan sudah pastinya, beras tidak berbasuh.

Hari terakhir puasa Abah sibuk menangkap ayam peliharaan. Ayam ni pula macam ada feeling aje nak kena sembelih. Kalau biasanya jinak, tapi bila sampai masa untuk dikorbankan, punyalah liar. Ayam yang liar beginilah selalunya yang terpaksa ku kejar keliling rumah. Ayam kampung walaupun nampak tegap tapi stamina tak ada. Sekejap aje ayam-ayam tu dah termengah-mengah.

Selalunya, sebelum ayam disembelih, air seperiuk besar sudah siap dididihkan untuk mencelur ayam supaya bulunya mudah dicabut.

Sebut menyiang ayam, aku teringat masa mula-mula kahwin makan ayam di rumah mertua. ‘Asa manjalujuk rakungan’ (tekak loya) melihat bulu halus yang masih melekat di kulit. Cara menyiang orang Jawa berbeza dengan orang Banjar.

‘Tunu, haling’atau`parong’ (Tak tau apa perkataan dalam Bahasa Melayu) ayam atas api untuk membuang saki baki bulu halus yang masih melekat adalah satu kemestian. Sebab itulah, tak akan terdapat bulu halus pada kulit ayam yang dimasak oleh orang Banjar.

Seperti juga cempedak, kulitnya tidak dibuang (dibuat mandai) maka begitulah cermatnya orang Banjar dengan rezeki yang tak seberapa. Usus ayam dibelah dan dibersihkan untuk ditumis dengan kacang panjang atau ‘kacang duduk’. Apa bendanya kacang duduk tu? Entah, aku boleh tunjuk tapi tak tau nak sebut dalam Bahasa Melayu.

Mujurlah menyediakan lemang dan dodol tidak diamalkan di kampung kami, kalau tidak, boleh terseliuh pinggang dibuatnya. www.utuhpaloi.com

               klik sini ye.. Jom kita nonton drama Banjar