Wednesday, July 27, 2011

Jangan Beri Mesej Salah Kepada Rakyat

BANYAK bantahan dikemukakan oleh rakyat di seluruh negara terhadap peserta demonstrasi 9 Julai lalu. Dan mereka menyokong agar polis mengambil tindakan terhadap pemimpin dan penyokong perhimpunan haram Bersih itu.

Oleh kerana sudah lebih dua minggu peristiwa yang mencemarkan imej negara itu berlaku tanpa tindakan berkesan, maka kian kuat desakan supaya polis mendakwa pemimpin pembangkang terbabit dengan kadar segera.

Ada pihak kesal kerana sehingga hari ini tiada tindakan diambil oleh kerajaan ke atas kumpulan penganjur perhimpunan haram Bersih. Yang nampak ialah usaha polis terpaksa memberi penjelasan mengenai provokasi para penyokong Bersih.

Selagi tiada tindakan undang-undang terhadap peneraju perhimpunan Bersih yang mencetus huru-hara di ibu negara baru-baru ini, nampaknya mereka terus bebas menyebarkan tohmahan dalam ceramah politik masing-masing.

Kita percaya pihak polis sendiri mempunyai maklumat dan bukti terdapat unsur-unsur dalaman dan asing yang mahu mencetuskan huru-hara sewaktu perhimpunan itu. Bahkan usaha terancang sudah dilakukan dalam demonstrasi itu dengan memuat naik video yang diubah untuk memburukkan polis.

Apa yang kita bimbang persepsi yang salah akan timbul jika pihak berkuasa terlalu berhati-hati dan lambat mengambil tindakan ke atas pihak berkenaan. Sebaliknya ia memberi peluang kepada golongan tersebut untuk memanipulasi isu demonstrasi Bersih seperti yang sedang berlaku sekarang.

Pihak Kementerian Dalam Negeri, Jabatan Peguam Negara dan polis kena mengambil langkah segera ke atas individu atau kumpulan yang terang-terang melanggar titah Yang di-Pertuan Agong dan tidak menghormati titah Sultan Selangor.
Sehingga kini belum ada sebarang tindakan diambil. Yang ada sekadar merekodkan kenyataan mereka yang ditahan polis, diberi layanan makan dan minum, kemudian dibebaskan.

Hasilnya cerita tindakan 'tunjuk baik' polis tenggelam dan dibalas pihak pembangkang dengan memutar belitkan cerita sebenar.

Kerajaan perlu ambil pengajaran daripada peristiwa ini. Untuk memastikan keselamatan dan ketenteraman awam terjamin, pihak berkuasa harus segera bertindak ke atas kumpulan pengacau itu.
Jangan disia-siakan sokongan lebih 4,000 badan bukan kerajaan dan individu yang membuat laporan polis terhadap Bersih.

Kelewatan mengambil tindakan ke atas penganjur dan peserta perhimpunan haram pada 9 Julai itu, boleh menghakis sokongan rakyat kerana kerajaan akan dilihat tidak berupaya melaksanakan undang-undang.

Oleh itu, jangan kerajaan beri mesej yang salah kepada rakyat - takut mengambil sebarang tindakan ke atas pemimpin pembangkang dan penganjur Bersih.

Kita juga bimbang semakin ramai lagi kumpulan akan berani menderhaka kepada Yang di-Pertuan Agong dan negara kerana tiada tindakan yang menggerunkan mereka untuk berdemonstrasi pada masa depan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar kelmarin memaklumkan bahawa siasatan menyeluruh berhubung perhimpunan itu dijangka selesai minggu ini. Yang penting sekarang ialah ambil tindakan segera termasuk mendakwa mereka yang terlibat.

Jangan kerajaan terperangkap dengan mainan dolak-dalih pembangkang.

utusan

No comments:

Post a Comment